ramka Liść Liść

Woda a uroda i sport

Zdecydowana większość internautów twierdzi, że picie wody pomaga w zachowaniu ładnego wyglądu, zwalczaniu cellulitu i pozbywaniu się zbędnych kilogramów oraz poprawia nawilżenie skóry. Znacznie mniejsza część wypowiedzi podważa pozytywny wpływ picia wody na nawilżenie skóry.

Sugerują, że picie wody nie nawilża zewnętrznego naskórka i jedyną skuteczną metodą jest stosowanie kremów nawilżających. Również nieznaczna ilość wypowiedzi mówi o tym, że picie wody co prawda poprawia metabolizm, ale nie sprawi, że cellulit znika, bowiem związany jest on z zatrzymywaniem wody tuż pod skórą, w powierzchniowej warstwie tkanki tłuszczowej. Wśród internautów istnieje przeświadczenie, że przed wysiłkiem fizycznym należy spożywać sporą ilość wody, aby zapobiec odwodnieniu oraz umożliwić pocenie się, a tym samym wydalenie z organizmu wraz z potem szkodliwych substancji. Natomiast picie wody podczas bardzo intensywnego biegu oceniane jest jako niebezpieczne i grożące nagłym przewodnieniem.

Opinie internautów komentują:

1) Powszechna opinia: Picie wody pomaga zachować ładny wygląd

Opinie internautów: odwodnienie prowadzi do powstawania cellulitu; niewielkie niedobory wody w  organizmie mogą utrudniać odchudzanie i  zwiększać stężenie toksyn w  organizmie; niedobór wody prowadzi do powstawania żylaków

Komentarz eksperta: Fakt

Woda nawadnia nasz organizm tym samym nawadnia każdą komórkę, dając blask i elastyczność skórze. Odpowiednia podaż wody usprawnia także mikrokrążenie w skórze, co sprawia, że komórki tej tkanki są lepiej odżywione i dotlenione.

2) Powszechna opinia: Picie wody nie pomaga w nawilżaniu skóry

Opinie internautów: jeśli chcesz mieć promienną skórę stosuj kremy nawilżające; skuteczne jest tylko nawilżanie z zewnątrz.

Komentarz eksperta: Mit

Woda nawadnia nasz cały organizm – każdą komórkę, dając blask i elastyczność skórze.

3) Powszechna opinia: Picie wody nie usuwa cellulitu

Opinie internautów: cellulit związany jest z  zatrzymywaniem wody tuż pod skórą, w  powierzchniowej warstwie tkanki tłuszczowej, picie odpowiedniej ilości wody poprawia ukrwienie oraz metabolizm ciała, jednak nie sprawi, że cokolwiek zniknie

Komentarz eksperta: Fakt

Woda nie jest antidotum na cellulit, ale jest bardzo pomocna w  jego zmniejszeniu – nie zwiększa masy tłuszczowej i odpowiednio nawadnia.

4) Powszechna opinia: Należy pić wodę przed wysiłkiem fizycznym i w jego trakcie

Opinie internautów: woda umożliwia pocenie się i wydalanie szkodliwych substancji

Komentarz eksperta: Fakt

Wodę należy pić w ciągu całego dnia małymi porcjami, aby uzupełniać ją w tempie podobnym do jej utraty. O odpowiednie nawodnienie trzeba szczególnie dbać zarówno przed jak i w trakcie (jeśli ćwiczymy dłużej niż godzinę) oraz po wysiłku fizycznym, gdyż podczas ćwiczeń pełni ona szczególną rolę -chroni organizm przed przegrzaniem oraz transportuje składniki odżywcze będące paliwem dla mięśni. Odwodnienie jest najczęstszą przyczyną spadku wydajności i  wytrzymałości podczas ćwiczeń fizycznych. utrata płynów w ilości 5% masy ciała ogranicza wydajność pracy o  30%. W  kilku badaniach wykazano, że utrzymanie prawidłowego nawodnienia przed i podczas wykonywania wysiłku fizycznego jest skutecznym sposobem dla poprawy jego efektywności w różnych warunkach. Każde 1% odwodnienie organizmu przyspiesza pracę serca o 5 uderzeń. Utrata wody podczas ćwiczeń powoduje zmniejszenie objętości osocza i przepływu krwi przez mięśnie, co prowadzi do narastania zmęczenia mięśni, układu nerwowego, spadku przewodnictwa nerwowego.
Żeby określić ilość potrzebnych płynów, można zastosować pewien trik. W tym celu należy się zważyć przed i po treningu. Jeśli po treningu ważymy mniej niż przed, to powstała różnica (można ewentualnie odliczyć od niej spożyte w międzyczasie płyny) stanowi ilość płynów, którą organizm wydala podczas uprawiania sportu. Najlepsza recepta na nawodnienie? Wypić szklankę wody 10-15 minut przed rozpoczęciem ćwiczeń oraz pić w regularnych odstępach czasu około 150 – 350 ml co 15-20 minut.

5) Powszechna opinia: Picie dużej ilości wody przez biegaczy w trakcie biegu jest niebezpieczne

Opinie internautów: picie wody w trakcie biegu może prowadzić do przewodnienia

Komentarz eksperta: To zależy

Sportowcy mają zupełnie inne wymagania odnośnie diety i napojów. Zazwyczaj stosuje się u nich tzw. płyny izotoniczne.

Gdy wykonujemy ćwiczenia o  niskiej intensywności trwające do godziny (gimnastyka ogólnorozwojowa, marsz na bieżni, rower stacjonarny) wystarczy nam woda nisko- lub średniozmineralizowana. W  trakcie bardzo intensywnych ćwiczeń trwających do godziny (np. interwały) warto sięgnąć już po napoje izotoniczne. W przypadku intensywnych ćwiczeń trwających ponad godzinę zaleca się spożycie około 30-60 g węglowodanów na godzinę oraz zwiększenie ilości wypijanego płynu.

Organizator

Patroni i partnerzy

Instytut Matki i Dziecka Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego Bliżej przedszkola